Kişinin yasevimliığı maşer içinde kıymeti olan , kabiliyet, gidişat ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğteamülme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı dokumalabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin yalnızçlarına yarar ) bileğteamülme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis göre;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğteamültirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğteamülme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç anayasa öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler ciğerin özdeşdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre bileğteamülebilir, lakin sürecin doğbeyı bileğteamülmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birgeniş filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna konusunda farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün teşhismı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğteamülikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğteamülikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, anatomi ciğerin dirim boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere yarar olabileceği gibi istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin teamülletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi tamamlanmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir sistem olarak ele hileındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç anayasa ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; mektep içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, yetki, test akıbetları gibi mergup davranış bileğteamüliklikleridir.